مهدی نفتی؛ علی حسین زاده
چکیده
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی مشهد با نقشهای میانجی فضیلت سازمانی و انگیزه شغلی است. روش تحقیق، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بانک ملی مشهد به تعداد 1500 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 305 ...
بیشتر
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی مشهد با نقشهای میانجی فضیلت سازمانی و انگیزه شغلی است. روش تحقیق، کاربردی و از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بانک ملی مشهد به تعداد 1500 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 305 نفر از آنان بهعنوان نمونه آماری برای مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه استفاده گردید که روایی آن توسط روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن بهوسیله ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. برای آزمون فرضیات این تحقیق از نرمافزارهای SPSS و SMART PLS استفاده شد. یافتههای این تحقیق نشان داد که اعتماد سازمانی بر تعهد سازمانی بهطور مستقیم و غیرمستقیم با میانجیگری انگیزه شغلی و فضیلت سازمانی تأثیر مثبت و معنیداری دارد؛ اما تأثیر مثبت و معنیدار فضیلت سازمانی بر تعهد سازمانی مورد تأیید قرار نگرفت.
سید محمد تفرشی؛ علی حسین زاده؛ مهدی نفتی؛ مریم عبدالهی
چکیده
امروزه تغییرات سریع در محیط و کوتاهتر شدن چرخه عمر محصولات و افزایش رقابت باعث شده است که سازمانها برای ماندگاری در محیط به دنبال راه حلهای جدید باشند. در چنین شرایطی توجه به عواملی همچون سرعت نوآوری، تسهیم دانش، رهبری دانش و تسهیم دانش به آنها کمک میکند تا خود را با تغییرات محیطی انطباق داده و در صحنه رقابت باقی بمانند. در ...
بیشتر
امروزه تغییرات سریع در محیط و کوتاهتر شدن چرخه عمر محصولات و افزایش رقابت باعث شده است که سازمانها برای ماندگاری در محیط به دنبال راه حلهای جدید باشند. در چنین شرایطی توجه به عواملی همچون سرعت نوآوری، تسهیم دانش، رهبری دانش و تسهیم دانش به آنها کمک میکند تا خود را با تغییرات محیطی انطباق داده و در صحنه رقابت باقی بمانند. در این پژوهش، تأثیر رهبری دانش و سرمایه اجتماعی به واسطه تسهیم دانش بر سرعت نوآوری در شرکت عالیس بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، پیمایشی- همبستگی است. جامعة آماری تحقیق حاضر شامل کارکنان شرکت عالیس در شهر مشهد است. براساس حجم جامعه، نمونهای متشکل از 300 نفر از طریق فرمول کوکران، با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. تجزیهوتحلیل به کمک روش مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) و نرم افزار Amos صورت پدیرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که معادلات ساختاری به کار گرفته شده، مدل نظری قوی برای پیش بینی سرعت نوآوری از طریق رهبری دانش، سرمایه اجتماعی و تسهیم دانش است. همچنین تأثیر معنیدار سرمایه اجتماعی بر سرعت نوآوری به واسطه تسهیم دانش مورد تائید قرار گرفت.